EN
Radošo industriju semināra materiāli

15. oktobrī Rīgas Ekonomikas augstskolā notika seminārs “Radošo industriju un kultūras sociālekonomiskā nozīme”. Semināru organizēja Latvijas Radošo savienību padome kopā ar sadarbības partneriem Britu padomi Latvijā, Kultūras ministriju, Rīgas Ekonomikas augstskolu, Laikmetīgās kultūras NVO asociāciju, biedrību „Laiks kultūrai”, Rīgas domi, Latvijas Investīciju attīstības aģentūru un idejuTalku. Piedāvājam semināra prezentācijas un 101 radošu ideju no idejuTalka (vairāk:  http://idejuTalka.lv).

 


Adobe PDF document Kulturas_un_radoso_industriju_seminars.PROGRAMMA.pdf

Adobe PDF document Seminara_rikotaju_organizaciju_vizitkartes.pdf

Microsoft Powerpoint presentation Una_Sedleniece_(KM)._RI_politikas_dokumenti,_statistika_par_kulturu,_kulturas_karte..ppt

Microsoft Powerpoint presentation Ilze_Stafecka_(LIAA)._Fondi,_konkursi,_atbalsta_mehanismi_RI_Latvijaa.ppt

Microsoft Powerpoint presentation Rolands_Puhovs_(RD)._Creative_Metropoles_-_RI_atbalsts_Rigas_pilsetaa,_labie_piemeri.ppt

Adobe PDF document Elina_Hermansone_(LKNVOA,_Brigade)._Programma_Brigade.pdf

Microsoft Powerpoint presentation Juris_Dambis_(LK)._Valsts_kulturas_instituciju_socialekonomiska_atdeve._Kulturas_mantojums.ppt

 

 

idejuTalka

 

101 ideja kultūras un radošo industriju attīstībai

 

 

RADOŠUMS IZGLĪTĪBĀ

-         pārgājieni dabā kopā ar TV zvaigznēm

-         lai arī Latvijas izglītības sistēma pasaulē tiek vērtēta pozitīvi, tomēr pilnībā ir jāmaina ministrijas darbs – birokrātiskā attieksme, un jāpanāk jaunu atbalstīšanas atmosfēra

-         visu izglītības procesu veidot, pamatojoties uz savstarpējo cieņu un uzticību

-         sākuma un pirmskolu skolēnu iesaistīšana kultūras dzīvē + lekcijas ar radošajiem uzņēmējiem

-         atlikt atpakaļ Mākslas visu līmeņu skolu programmās visās skolā

-         vairāk praktisku mākslas nodarbību

-         projektu nedēļa skolā ar radošo industriju uzņēmēju uzdevumiem

-         pieaugošo interešu izglītība

-         labs resurss pieaugušo interešu izglītībai – pašvaldības mūzikas un mākslas skolu funkciju paplašināšana

-         praktiskā muzicēšana, mākslas jomas kā mācību priekšmets – radošuma/radīšanas treniņš!

-         radošas spēles, izpratnes veicināšana dažādās jomās kopā ar profesionāļiem

-         pārorientācija no individuāla snieguma uz grupas sniegumu = mācīt strādāt komandā (jo šobrīd baltieši = partizāni)

-         alternatīvu karjeras ceļu apguve: reklāma, industriālais dizains utt.

-         iespējamā misija

-         jomu profesionāļi skolās bez „pedagoģiskā” diploma, praktiskie darbi skolās

-         dziedāšana, dejošana kā obligātie priekšmeti

-         bērnu darbnīcas (paralēli) profesionālās mākslas norišu laikā

-         iekļaut mākslas un kultūras aspektus visos priekšmetos

-         bērnu prāta vētras / piedalīšanās lēmumu pieņemšanā

-         izglītībā daudz vietas jāatvēl mākslas – zīmēšanas, dziedāšanas utt. – nodarbībām, jo tās netiešā veidā attīsta cilvēkā daudzas maņas un skatu punktus, kas tieši noder eksaktajās lietās – runa ir jau par izglītību skolā

-         augstskolu studenti 1x mēnesī iet uz skolām novadīt stundu savā jomā (piem., Mākslas akadēmijas students vada zīmēšanu)

-         workshopi

-         lasīšanas veicināšana kā pamats domāšanas veicināšanai

-         uzņēmējdarbības iesaiste izglītības programmās un skolās

-         radošas personības iesaistīšana izglītības sistēmā un diskusijās ar audzēkņiem, „jāiet tautā”

-         animācijas īsfilmu iekļaušana programmā

-         radošie aģenti kultūrizglītības vidusskolās

-         vairāk obligāto priekšmetu, kas veicina radošumu – zīmēšana, aktiermāksla, mūzika u.c.

-         tradicionālo klašu – soli + bērnu priekšā skolotājs – maiņa

-         kvalitatīvs TV šovs par radošiem risinājumiem skolā

-         veidot radošo nozaru pārnozaru aģentūras; svarīgi arī personīgie kontakti

-         jāizvērtē iespējas demonstrēt labo pieredzi no „Dukas” un „Brigādes” vai / kā tos pārvērst par pastāvīgiem valsts atbalsta instrumentiem RI  jomā

-         biznesa inkubatori, apmācību kursi

-         reformas Izglītības ministrijā

-         KM ierēdņu darba prakse (regulāra) skolās, lai savienotu plaisu starp IZM un izglītības praksi

-         mācību programmu maiņa radošuma veicināšanai

-         izglītojošie pasākumi

 

RADOŠO INDUSTRIJU UZŅĒMUMU ATBALSTS

-         skolu un mācību iestāžu bibliotēkas regulāri papildināt un grāmatu autoriem piedāvāt veidot nodarbības

-         radošo ideju komercializēšana

-         veicināt nobriedušu uzņēmumu iesaisti kultūras, inovāciju u.c. projektos uz pro bono principa

-         balva par preci, kas atbilst „less is more”

-         vajadzīgās RI atbalsta vides veidošana – mērķtiecīga vidējā un ilgākā termiņā

-         valsts/pašvaldības attīstības politikas sastāvdaļa

-         mākslas darbu obligāts iepirkums publiskā sektora jaunbūvēs

-         teletilti ar pasaulē veiksmīgiem radošajiem uzņēmējiem

-         uzņēmējs uz laiku pieņem darbā kādu radošās jomas pārstāvi un realizē viņa izdomātu ideju

-         visus uzņēmējdarbību reglamentējošos likumus – nodokļi utml – nevar attiecināt uz visu biznesu vienādi – jāievērtē RI specifika

-         izglītošana par skaistuma un harmonijas būtību

-         apmācība mērķorientēto projektu vadībā

-         visu finansējuma atbalsta programmu apkopošana vienā WEB

-         labo piemēru „banka”

-         Creative Baltics

-         nodokļu atlaides RI uzņēmumiem, peļņas nodokļa moratorijs

-         rīkot kopīgas prāta vētras dizaineriem & ražotājiem, kopīgas darba sesijas

-         reālas pieredzes stāstīšana, iepazīšana. Konsultācijas uzņēmumiem. Finanšu, administrēšanas, PR atbalsts darbības 1jā gadā. Pārrobežu pieredzes izziņa

-         sadarbībā starp dažādu nozaru asociācijām veicināt kopprojektus

-         nepieciešama valsts politikas maiņa – no atbalsta lielu uzņēmēju interesēm ir jāpāriet uz mazu un vidēju uzņēmēju interesēm, godīgāka konkurence

 

SADARBĪBAS PARTNERĪBAS

-         iniciatīvas, piemēram ekskursijas, kas rosinātu izzināt, kas notiek līdzīgā institūcijā Latvijā

-         SP -> viens no uzņēmuma/organizācijas novērtēšanas oficiālajiem kritērijiem, īpaši tiem, kas saņem jebkādu dotāciju

-         informācijas apkopošana un pieejamība (par tiem, kas jau darbojas RI jomā)

-         apvienot Baltijas līmeņa RI platformas

-         savstarpējā informācijas apmaiņa – arī par vajadzībām

-         pašiem iet sarunāties, neatteikt tiem, kas nāk pie mums konsultēties

-         diskusiju vietas izveide, kur tiekas uzņēmēji, izglītības iestādes, valsts, pašvaldību institūcijas

-         valsts līmenī KM + EM + citu institūciju veidota kopīga platforma „Radošā Latvija”

-         spēku apvienošana: iesaistoties dažādos sadarbības tīklos, nezaudējot savu savdabību

-         mākslinieku integrēšana uzņēmumos – darbinieku radošuma attīstīšana

-         pirmkārt, sadarbība katras nozares iekšienē, tad starpnozariski

-         organizācijas, kurās vadošās nozares pārstāvji, tiek savesti kopā ar pieredzējušiem uzņēmējiem

-         kopīgas praktiskas nodarbības iepazīšanās nolūkos (talkas, mazi projekti)

-         līdzīgi domājoši & jūtoši organizācijas savu ideju realizācijai piesaista valsts, pašvaldības atbalstu administratīvos, finansu u.c. līmenī

-         Kultūras alianse (LRSP + LKNVOA + LK): sadarbojas ar nozaru organizācijām, ar KM, RD un medijiem

-         industriju konsultāciju padome

-         dažādu nišu (uzņēmēji, akadēmiķi utt.) „think tank”

-         veidot vienas jomas tīklu, kur visi viens otru informē par katriem jaunumiem

 

KOPĪGA POLITIKA

-         NĪ atlaides radošo industriju uzņēmumiem

-         lobēt, pierādīt ar ekonomiskiem rādītājiem tik ilgi, kamēr RI valdība un parlaments oficiāli atzīst par tautsaimniecības nozari, tajā laikā izstrādājot to par Baltijas stratēģiju un politiku

-         Kultūras alianse (LRSP & LKNVOA & LK) sadarbojas savā starpā un ar KM, FM & sociālajiem partneriem

-         katrā struktūrvienībā pa „radošuma aģentam”

-         apkopot un analizēt idejas. Izdiskutēt konsensusa politiku

-         kvalitatīva statistika

-         ļoti precīti jānodefinē RI atbilstoši šodienai, tad jāapgaismo plaša sabiedrība, politiķi

-         KREA Baltica platforma

-         atbalstoša nodokļu politika

-         nodokļu atlaides kultūras darbībai

-         sadarbība, apaļais galds starp ministrijām, kas veicina RI kopīgu politiku

-         RI NVO administratīvo izmaksu finansēšana no valsts/pašvaldības

-         nevar pastāvēt reāla kopīga politika sabiedrībā, kurā ir tik daudz negatīvisma. Jāizskauž negācijas.

-         nepieciešams kopīgs Baltijas valstu pētījums par RI, lai identificētu Atbalsta jomas un Atbalsta virzienus

-         radošumu arī politikā!

-         no katras partijas sanāk kopā pa 1 pārstāvim un visiem jāvienojas par kāda jautājuma vai dokumenta izstrādāšanu

-         politiskās ideoloģijas līmenī jāatzīst E. Hemingveja tēze – katra ekonomika ar laiku kļūst smieklīga, bet māksla nekad.

-         plaša spektra kultūrizglītība kā apzināta nepieciešamība, nevis zobu sāpes – tieši skolās

-         sadarbība Baltijas valstu starpā, veidot kopēju stratēģiju & taktiku.

 

DAUDZVEIDĪBAS IZKOPŠANA

-         tolerances attīstīšana, lai atbalstītu un izkoptu daudzveidību

-         etniskā integrācija ar kopīgiem kultūras pasākumiem

-         tā kā ted.com

-         bez mākslas priekšmetu klātbūtnes nekas nav iespējams! Vissvarīgāk – laikmetīgās māju problemātika darbībā!

-         prāta vētras starp iespējami dažādām jomām. Iespēja izsekot līdzi: 1. kādu metodoloģiju izmanto ķīmiķis, lai iegūtu rezultātu. 2. kā mākslinieks tiek pie rezultāta.

-         rīkot radošās nometnes, lai veidotu personīgos kontaktus un savstarpējo sapratni

-         darba vietā uzrīko šovu, kurā katrs darbinieks parāda savus talantus

-         starpnozaru neformālas tikšanās – ideju talkas prakse

-         pieredzes apmaiņas vizītes pie partneriem ārvalstīs, labo piemēru studēšana, sadarbības projektu veidošana

-         pēc Darvina: mainība (daudzveidība) un dabiskā izlase nodrošina evolūciju

-         starpkultūru prasmju izkopšanas programma radošajiem kopā ar biznesa sektoru

-         iekļaušanās starptautiskos projektos, strādājot kopā ar citām valstīm, pilsētām

-         atteikties no kultūras sadalījuma strikti definētās nozarēs (kkf piemērs)

-         radoši starpkulturālie pasākumi: vietēji un starptautiski

-         veidot radošos pasākumus, kas iesaistītu dažādu paaudžu cilvēkus

-         starpnozaru popularizēšana

-         starpnozaru informācijas apmaiņa izglītībā

-         starptautiskās apmaiņas programmas

-         tikšanās vietas dažādu radošo profesiju pārstāvjiem, uzņēmējiem u.c., lai veicinātu lielāku izpratni vienam par otru & sadarbību savā starpā


atgriezties